Transittkaia markerer starten på den store omformingen av Nyhavna fra dagens havn og industriområde, til en urban og levende sentrumsbydel.
Transittgata er ett av flere delområder på Nyhavna, og første trinn i den store omformingen av området
planlagt byggestart i 2027, forutsatt at planforslaget godkjennes på nyåret 2026. De første boligkjøperne og næringsaktørene vil da kunne flytte inn sommeren 2029
det er foreslått et variert innhold i form av boliger, handel og næring, barnehage og annen tjenesteyting, offentlige byrom, parker og en elvepromenade hvor du kan gå eller sykle langs Nidelva
skal være en del av nullutslippsområdet Nyhavna Lenke til bærekraft
planforslaget viser totalt ca. 107 000 m2 nytt areal. Det tilsvarer 15 fotballgressmatter på størrelse med Lerkendal.
ca. 63 000 m2 bolig – det vil gi rundt 700 leiligheter
ca. 44 000 m2 næring, tjenesteyting og mobilitetshus (parkeringshus)
byggingen starter lengst sør bortenfor brannstasjonen hvor et næringsbygg og første boligkvartal er planlagt
utbyggingen av Transittkaia vil skje etappevis. Markedets respons, bestemmelser om rekkefølgekrav etc. vil påvirke utbyggingshastigheten. Parallelt med dette starter også utviklingen av andre områder av Nyhavna
planforslaget med illustrasjonsprosjekt og fagutredninger er utarbeidet av Team COBE med Topic Architecture, Artelia og Olav Olsen
Transittkaia er første trinn i den store omformingen av Nyhavna. I årene fremover vil Transittkaia gjennomgå store endringer. Med sin sentrale beliggenhet ved Nidelva ligger alt til rette for at området om noen år vil bli en del av en bærekraftig og attraktiv sentrumsbydel til berikelse for hele byen.
I planforslaget til Nyhavna Utvikling presenteres tre boligkvartal langs Nidelva hvor mye av arealene på bakkeplan skal forbeholdes ulike publikumstilbud som for eksempel serveringssteder, frisør, butikker og andre servicefunksjoner.
I tillegg inneholder planen et næringsbygg samt et mobilitetshus med parkering og mulighet for dagligvarebutikk samt leilighetshotell eller kontor.
Den planlagte elvepromenaden langs Nidelven vil bli en ny attraksjon i byen, og midt på Transittkaia ligger byens nye samlingssted Doratorget.
I reguleringsplanen foreslås det at Elvepromenaden langs Nidelva opparbeides som en offentlig elvepark. Det skal tilrettelegges for ulike opplevelser langs vannkanten; det kan for eksempel være lekeapparat, benker og kunst.
Transittkaia vil få rundt 550 trær når området står ferdig.
Doratorget er foreslått i enden av kulturaksen som strekker seg fra Dora 1 i øst til Doratorget i vest. Torget er det største byrommet i planforslaget. Her ligger alt til rette for hyggelige utendørs arrangement som matmarked, mindre konserter og lignende. I byggene rundt torget legges det til rette for serveringssteder etc. i førsteetasjen.
Doratorget vil få grønne innslag i form trær og andre vekster, og med en helling ned mot Nidelva bestående av større steiner og andre naturelementer.
Mellom boligkvartal tre og beredskapshavnen er det tegnet inn en blågrønn park. Her foreslås det både grønne areal og vann i form av blant annet et lite tidevannsbasseng. Parken skal invitere barn til lek gjennom nærkontakt med vannet og en egen opplevelsessti.
Båtsmannsallmenningen foreslås opparbeidet som et gatetun med begrenset tilkomst for nødvendig transport. Området skal tilrettelegges for ferdsel og lek med vann som et viktig element, og med oppholdssoner ut mot Nidelva.
Ytterst på Transittkaia, der Nidelva renner ut i fjorden, planlegges Transittparken. Her ser arkitektene for seg en «Instagramvennlig destinasjon» med flott utsikt, eget utsiktspunkt og en paviljong som beskytter mot vær og vind.
Det foreslåtte næringsbygget vil markere ankomsten inn til Nyhavna, og etableres som senter for innovative næringer. Flere av aktørene i det nye klyngesamarbeidet for bygg, anlegg og eiendom (BEAT-klyngen), vil være blant leietakerne.
Planen inneholder to ulike forslag til utforming av næringsbygget tilpasset to av Statens vegvesens alternativ for hovedsykkelvei gjennom Nyhavna.
Alternativ 1 er tilpasset Statens vegvesens forslag hvor hovedsykkelveien legges langs nordsiden av riksveien og derfor tar noe av tomtearealet hvor næringsbygget er planlagt. Det trearmede bygget har et areal på ca. 19 400 m2.
Alternativ 2 forutsetter at hovedsykkelveien legges i bro langs jernbanen sør for riksveien. Da påvirkes ikke næringstomten av sykkeltraseen, og kontorbygget foreslås som to adskilte tårn med samlet areal på ca. 21 000 m2.
I begge forslagene planlegges det publikumstilbud som markedshall, butikker, cafe eller lignende på bakkeplan.
Et mobilitetshus er et felles parkeringsanlegg med flere tilleggsfunksjoner. Mobilitetshuset på Transittkaia planlegges i seks etasjer med en dagligvarebutikk, servering og andre forretnings- og serviceareal på bakkeplan. Andre til fjerde etasje er satt av til et felles parkeringsanlegg, mens de to øverste etasjene foreslås regulert til kontorer, leilighetshotell eller lignende.